15 mars 2011

Det rör på sig

Har gått och varit fånigt nöjd hela dagen med det jag gjorde i Dw och Ps igår. Detta trots det blev lite sömn och fullspäckat med lektioner, två möten och en körövning.
Jag hade min fjärde lektion i min lilla projektgrupp för Photostory. Idag var det dags att leta bilder till presentationen. Jag introducerade Stockexchange för eleverna och de blev imponerade. Innan detta hade vi letat på Googles bildsökning. Det var svårt att hitta fria bilder som de kunde använda sig av. Hur som helst hittade alla sina bilder, så nu kan vi börja med Photostory. Imorgon kommer två nya grupper:)

Det som verkligen rör på sig är att politikerna(läs moderaterna) i kommunen har förstått hur illa det är ställt med vår skolas IT-situation. De har kallat till ett möte med mig, specialpedagogen och en lärare till. Jag tror att de vill diskutera förutsättningslöst, men vi kommer att ladda på med vår bild av verksamheten, den nya läroplanen, digital kompetens,trådlösa nätverk m.m...Hoppas att det kan ge något!Sitter du med bra argument för en IKT-satsning tar jag gärna emot dem.

Slutligen något för själen:

På lördag har vi konsert. The armed Man/ a Mass for peace av Karl Jenkins. Bland det vackraste jag har sjungit. Lyssna och njut av klippen.

Det första är Benedictus(Välsignelsen). Jag får gåshud!


Det andra klippet är finalnumret. Texten bygger på Tennysons Nyårsklockan och musiken är otrolig livlig och dynamisk, för att sedan ca 6 minuter in i klippet övergå till "God shall wipe away all tears" Otroligt vackert.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Snygg intro till din webbsida. Gillar renheten på förstasidan.
    Kul att du fått respons från politikerna. I uppgiften 4 slides finns en del litteratur att stödja sig på. Bland annat en engelsk handbok om digital kompetens i kursplanerna.
    Tycker det är intressant att titta på det utifrån två aspekter.
    1. Vad behöver vi lära eleverna utifrån ett samhällsperspektiv. Vilken digital kompetens kommer de behöva?
    2. Hur kan IKT vara ett stöd i arbetet mot målen?

    Man måste kanske också prata om att det inte bara behövs teknik utan kompetens, tid och förutsättningar för att förflytta sig inom området.

    Snygg vampyr. Ett ondsint ansikte är också bra.
    http://www.moderskeppet.se/video/show/ett-ondsint-ansikte

    SvaraRadera